Niemand is perfect, maar bij sommigen valt dat wat meer op

Niemand is perfect, maar bij sommigen valt dat wat meer op

Wederzijds begrip doet wonderen

Stel je hebt een collega die alles op het laatste moment doet, zijn taak dan net niet op tijd afkrijgt en er ook nog mee wegkomt. Dit stoort jou mateloos. Jij plant op tijd wat je wanneer moet doen om je deadline te halen en je zou willen dat iedereen dat deed. Daar zou de wereld een stuk prettiger van worden. Het lukt je echter niet om je collega daarvan te overtuigen, en ook daaraan kun je je geweldig ergeren.

Dan zit er maar één ding op: proberen je collega te begrijpen! Stephen Covey zegt het mooi: Eerst begrijpen, dan begrepen worden.  Want wat voor jou vanzelfsprekend is,  hoeft dat voor een ander niet te zijn. Parkeer daarom even je eigen mening, stop met overtuigen en begin met begrijpen. Vraag je collega oprecht belangstellend, dus zonder te oordelen, hoe het komt dat hij vaak dingen tot het laatst uitstelt. Vervang ‘waarom’ door ‘hoe komt het dat’, want waarom-vragen worden nogal eens als aanvallend ervaren. Als de ander in de verdediging schiet, zul je waarschijnlijk niet de antwoorden krijgen die je helpen zijn beweegredenen beter te begrijpen. Als de ander merkt dat je moeite doet om hem te begrijpen, zal hij ook veel meer geneigd zijn naar jouw kant van het verhaal te luisteren.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.