Het verschil tussen een pizza en jouw mening is dat ik om pizza heb gevraagd 

Het verschil tussen een pizza en jouw mening is dat ik om pizza heb gevraagd 

Dialoog als basis voor communiceren

Stel je hebt een collega die altijd een smoes heeft waarom ze niet heeft gedaan wat ze heeft toegezegd. Je hebt haar informatie echter wel nodig om je werk goed te kunnen doen. Je bent al regelmatig met haar in discussie gegaan, maar waarom probeer je het niet eens met een dialoog? Minder nadruk op het overtuigen van de ander van jouw gelijk, meer op zoek naar begrip. Van de ander voor jou, maar dat begint met begrip van jou voor de ander.

Er zijn vijf ‘regels’ die je kunt hanteren:

  1. Luister met respect, om je collega te begrijpen. In plaats van haar meteen te wijzen op haar tekortkomingen, laat je haar eerst aan het woord. Je luistert met volle aandacht, zonder haar te onderbreken.
  2. Houd je (primaire) oordeel in. Je geeft geen commentaar en veroordeelt haar niet. Je luistert slechts.
  3. Vraag, vraag, vraag: je vraagt net zo lang door tot je haar helemaal begrijpt. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je het met haar eens moet zijn.
  4. Verwelkom elk nieuw gezichtspunt. Waardeer de ander, ook als ze argumenten gebruikt die jij nooit zou gebruiken. Luister naar haar, want wie weet kun je er iets van leren.
  5. Spreek met passie, maar kort en vanuit je persoonlijk gezichtspunt. Geef aan wat het met jou doet, laat zien dat je je werk graag goed doet en dat je dat niet kunt zonder haar medewerking. Kijk hoe je samen tot een effectievere samenwerking kunt komen.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.