Ik ben niet dik; mijn innerlijke schoonheid heeft veel ruimte nodig

Ik ben niet dik; mijn innerlijke schoonheid heeft veel ruimte nodig

Maak je wél DIK

Zeker in veranderingsprocessen in organisaties kom je mensen tegen die overal kritiek op hebben en die altijd lijken te klagen. Mensen die alle energie uit je zuigen om je vervolgens volkomen uitgeblust achter te laten. Het liefst zou je ze ontlopen, maar je kunt in jouw rol in dit project echt niet om ze heen.

Dan is er maar een remedie: Maak je niet dik. Of wacht: Maak je juist wel DIK: Denk In Kwaliteiten.

Iemand noemt niet voor niets alle nadelen op van die oplossing waar jij zo enthousiast over bent. Het duidt op betrokkenheid en dat is een groot goed. Maar bovenal voorkomt het een tunnelvisie, waarbij met een blik op oneindig alleen positieve punten in overweging worden genomen en waardoor later kan blijken dat er belangrijke dingen over het hoofd zijn gezien en er grote fouten gemaakt zijn.

En wie weet heeft die klagende collega alle recht van spreken in zijn eindeloze monoloog; wie weet, ging er van alles mis wat niet mis had mogen gaan. Gebruik die kennis dan om een proces of procedure te verbeteren. Kijk of je mensen wellicht beter kunt voorbereiden op wat komen gaat.

En zijn voorgaande remedies niet van toepassing, vraag dan gewoon of de ander nog iets leuks heeft meegemaakt. Vrijwel iedereen vindt het fijn om over leuke dingen te spreken, want dat geeft ook hun een prettig gevoel. Laat dat dan jouw grootste kwaliteit zijn op zo’n moment.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.